Home20102008 Nieuw schipHistorie

 

 

Laatste Nieuws

 

Januari 2008Februari 2008Maart 2008April 2008Mei 2008Juni 2008Juli 2008Augustus 2008September 2008Oktober 2008November 2008December 2008

 

 

2010

Juli 2010, de zeilen!

Niet alleen de masten maar nu ook de zeilen zijn op de plaats waar ze horen. Ondertussen wordt er héél hard gewerk om voor augustus  de boot vaarklaar te hebben. De noodzakelijke techniek (alles wat niet strikt noodzakelijk is wordt na de vakantie aangesloten) is bijna klaar en er is een begin gemaakt met het opruimen van gereedschap om de boot van werk boot te transformeren naar woon boot. Even wennen is dat wel na al die jaren!

April 2010, de masten!

Op 9 April we de boot naar Warns gevaren waar de 2 masten al klaar lagen. Tuiger Auke de Groot heeft ervoor gezorgd dat het tuig er in een week op gezet is. De boot begint zijn definitieve vorm te krijgen! 16 April, aan het eind van de dag kunnen we de boot terug naar Groningen varen. Nu via de "staande mast route". Omdat het vaar seizoen nog niet is begonnen kunnen we pas maandag 19 April doorvaren en ligt de boot uiteindelijk rond de middag weer in de box van de GMC. Vanaf nu nemen we ons voor om wat relaxeter te gaan klussen, even geen deadlines meer!

(foto Jaap Geertsema)

(Foto Sjouke Wemmenhove)

2009

Maart 2009, de eerste proefvaart

Hoewel er, afgezien van de kachel, nog geen comfort aan boord is en de temperatuur te wensen overlaat vertrekken Aldert en Jurjen op zaterdag 28 maart richting Delfzijl. Reisdoel is Borkum maar doel is ook om droog te vallen zodat deze eigenschap van ons nieuwe schip getest kan worden.

We zoeken de stilte van de Dollard op en vallen voor het eerst droog. we zakken een beetje scheef in de zachte blubber. Hier kun je de 4 bladsklapschroeven goed zien.

 

Vanaf de Dollard varen we naar het Duitse Borkum. De beide motoren zijn nu aardig ingelopen en nu kunnen we ze ook volgas uitproberen. Op de heenweg moeten we recht tegen NW 6 in, met golven van stroom en wind tegen elkaar in. Betekende het op ons vorige schip eindeloos zout eten, nu glijdt het schip door de scherpe boeg, rustig door de golven. De snelheid door het water kunnen we nog niet meten; over de grond met stroom mee passen we de snelheid aan aan 9 knopen. Het schip neemt geen water over en slechts een enkel spatje buiswater raakt ons. Het hoge vrijboord werkt! Op de terugweg hebben we bij de Eemshaven maximaal stroom mee en klokken we ruim 14 knopen! Dat is kicken!

februari 2009 proefmanouvreren:

We proberen het schip uit en komen tot de conclusie dat we door de beide motoren, "on the spot" kunnen draaien. Het inschatten van de lengte is even wennen. In de insteekhavens leggen we meerdere keren naast een modderbak aan en Jurjen doet het zo vaardig, dat je er een ei tussen kunt leggen. Bij het achteruitvaren in de box, staan veel GMC'ers te kijken. Omdat we de kiel uit hebben en daardoor een stevig lateraal oppervlak hebben en de manouvre langzaam uitvoeren, glijdt het schip op haar plaats. De eer is gered!

31 Januari 2009

Een historische dag!

Een nieuw concept en een schip wat nog nooit eerder gebouwd is, geven ook de laatste dag weer spanningen. De massieve bevestigingsas is door Dicky en Jurjen precies geplaatst en de kiel zit uiteindelijk als een huis in het schip. We laten het schip in haar element zakken en er is geen enkel lekje te bespeuren. Het klotsen van de golven klonk als muziek in de oren! 

De beide motorenstarten gelijk; wel bleken ook hier nog kleine aanpassingen nodig. De koelwaterslang was niet waterdicht en de motoren lopen niet op diesel met een natuurlijke aanvoer uit de dagtank. Deze moderne motoren doen het enkel met diesel die  onder druk wordt aangeleverd en dat probleem heeft Dicky professioneel opgelost! Weer starten en ze lopen als zonnetjes……………………..  

Aan het einde van de middag wordt het schip in het watergehesen.

Het is inmiddels 5 uur in de middag en de wind snijdt koud. Aldert Hesseling en zoon Jurjen kijken elkaar aan: gaan we nog op stap? Er zijn geen woorden nodig en de trossen gaan voor het eerst los. Het schip stuift er van door en Dick kan alleen nog maar op de kant roepen dat we het vooral rustig aan moeten doen. Het schip denkt daar zelf heel anders over en met een beetje gas erop lopen we al 8.5 knopen. De hand GPS doet ons steeds weer verbazen: het schip overtreft alle verwachtingen! s'Avonds draaien de bruggen om 20.00u niet meer en dan zijn we inmiddels Bergum voorbij. Na thuis te hebben bijgeslapen, vertrekken we zondagochtend 1 februari naar Groningen. Weer is het een genot om te varen. Het schip is door de beide motoren uiterst wendbaar en erg snel! De barre oostenwind waait recht in de ogen en het is snijdend koud. De adrenaline spoelt ons door de aderen en we hebben mede geholpen door de goede thermische pakken, nergens last van.

!

Zo bereiken we rond de middag de thuishaven G.M.C. Het schip, gebouwd op de afmetingen van deze haven 14 x 4, past met zijn maten 14 x 4 moeiteloos in de box. We zijn thuis.

Het is 1 februari.

  

                                                             

26 Januari 2009

Misschien wordt dit dan de laatste week... Het plaatsen van de kiel is vooralsnog niet gelukt. Het scheelt niet veel....

maar ergens loopt er iets vast. Lastig te zien wat er nu precies aan de hand is! Op deze foto zie je de kielschacht met daarin de cylinderbuis.

En daar zat ook het probleem. Met de slijptol was het eigenlijk zomaar gepiept maar voor het zover is!

Alles is weer klaar om de kiel te bevestigen. Plan is nu om dit a.s. zaterdag te doen en dan meteen naar Groningen te varen.

Jurjen bevestigd de laatste zinkannoden aan de roeren. Daar is nu ook wat meer tijd voor!

 

19 Januari 2009

De laatste week in Friesland?? Dit weekend is de kachel aangesloten. De kiel heeft inmiddels twee kunststof platen opgeplakt gekregen zodat er geen storende contact geluiden komen tijdens het varen. Komend weekend gaat de kiel onder de boot en als alles volgens plan verloopt varen we maandag 26 januari naar Groningen. De tanken zijn al afgevuld met diesel, de motoren hebben al kort gedraaid, nu alleen nog de laatste dingen aan het stuurgerei en het aanbrengen van (tijdelijke) navigatie verlichting.

 

 

 

 

plan 
Tekeningen 
Impressie 
Laatste Nieuws 
Doop 
persberichten